Wednesday, August 26, 2009

Hari Keluarga

Hari keluarga

Pada 6hb Mac 2009 yang baru berlalu ,syarikat tempat suami saya bekerja telah menganjurkan hari keluaraga syarikat. Destinasi yang dipilih ialah luar negara. Tak la jauh sangat, Cuma Bandung, Indonesia je. Dengar macam seronok je. Memanglah seronok sebab semua perbelanjaan ke sana ditanggung oleh pihak syarikat, dari tiket kapalterbang untuk tiga orang, hotel penginapan, kenderaan lawatan tempat menarik, makan minum semuanya beres. Tapi membeli-belah tu poket sendirilah.

Perjalanan bermula tengahari Jumaat 6Mac, kami bertolak dengan kereta ke Shah Alam (ibu pejabat NAZA TTDI ) Pengurusan perjalanan kami diuruskan dalam tiga peringkat penerbangan. Kumpulan pertama dua buah bas berlepas pada pagi Jumaat selepas subuh. Kumpulan kedua iaitu kumpulan kami dua buah bas juga pada petang Jumaat. Dan kumpulan ketiga juga dua buah bas ialah pada 7Mac Sabtu pagi. Sesampainya kami di Shah Alam, kami menaiki bas ke KLIA-LCCT. (naik Air Asia, tambang murah kan!) Dari sana kami mula memasuki terminal dan bermulalah bermacam-macam proses seperti biasalah, dari kastamnya bagasi dan lain-lain lagi. Akhirnya seperti yang dijadualkan kamipun mulalah menaiki pesawat dan akhirnya pesawat kami pun terbang.

Subhanallah!. Cantiknya pemandangan dari atas kapalterbang. Emm... janganlah senyum-senyum sumbing. Sebenarnya ini bukanlah kali pertama saya naik kapalterbang. Ini adalah kali keempat. Kali pertama semasa saya membayar nazar iaitu ketika mendapat anak perempuan. Maklumlah anak pertama lelaki, kedua pun lelaki juga, maka nak la sangat anak perempuan dan mulalah berniat jika dapat anak perempuan yang ketiga ni nak bawa balik kampung dengan kapalterbang. Akhirnya dapatlah anak perempuan dan bayarlah nazar kononnya. Pada masa tu mana ada Air Asia lagi yang ada hanya MAS, jadi naiklah kapalterbang kali pertama balik kampung bawa bayi yang berumur satu minggu tu. Tak la jauh manapun, Kedah je Cuma 45 minit penerbangan. Jadilah. Itu cerita 16 tahun yang lalu. Kali keduanya ialah pada tahun 2002 semasa syarikat tempat suami kerja anjurkan hari keluarga juga tapi tu kat Langkawi je. Kali ni semua anak beranak ikut serta. Kali ketiganya ialah semasa syarikat suami anjurkan ekspedisi mendaki Gunung Kinabalu, Sabah. Suami mendaki gunung kami kaum perempuan kat hotel je, sebab mereka mula mendaki tengah malam. Kali keempatnya ini ke Bandung.

Pemandangan dari atas kapalterbang memang menakjubkan, melihat awan-gemawan yang memutih. (Gamaknya inilah yang mendatangkan ilham kepada penyair seperti Dr Syamsina,UPM menghasilkan sajak ”Belantara Awan yang memutih”) Kurang lebih dua jam dalam penerbangan akhirnya kami pun menjejakkan kaki di lapangan terbang Bandung. Ah! Lupa pula nama lapangan terbangnya. Sesampainya kami di sana, kami dibawa dengan bas yang sedia menunggu kami ke sebuah restoran lima bintang untuk makan malam kira-kiranya jam 6 sore (Oop! Tersasul bahasa Indon la pulak, maaf) Makan masakan padang, boleh tahan juga lebih kurang masakan Malaysia juga. Selepas makan malam kami dibawa ke hotel penginapan (Grand Preanger ) ’check-in’. Acara waktu malam bebas.

Cukuplah dulu kut, tunggulah sambungannya lain kali. Sebelum tu boleh juga tengok gambar ya.