Wednesday, August 26, 2009

Hari Keluarga Siri Akhir

Sambungan dari siri 2.
Semasa 'dinner' malam tu macam biasalah ada ucapan daripada pembesar-pembesar NAZA TTDI semua kemudian acara penyampaian sijil wang hadiah kepada anak-anak pekerja yang cemerlang dalam UPSR, PMR dan SPM. Yang menerima sijil pada malam tu termasuklah anakanda saya yang perempuan kerana mendapat 8A dalam PMR (sekarang kat MRSM Bentong) Oleh kerana yang pergi ke Bandung tu adiknya, maka yang menjadi wakil menerima sijil ialah ayahnya. Selepas semua acara tu selesai, maka bermulalah acara hiburan. Yang menjadi jemputan pada malam tu tentulah artis dari Indon, apalagi.... dangdutlah. Lebih kurang pukul 11.00 malam acara pun tamat. Semua tetamu bersurai... ke bilik dan tidurrr...

Pagi besoknya(Ahad 8 Mac) seperti biasa selepas solat subuh, bersiap-siap ke tingkat bawah sarapan pagi. Selepas sarapan kami ke lobi menunggu bas yang akan membawa rombongan kami meneruskan acara lawatan yang belum selesai. Lebih kurang jam 9.00 pagi bas pun tiba. Sebelum rombongan kami menaiki bas masing-masing yang berjumlah 6 buah tu, kami semua diminta untuk bergambar beramai-ramai di depan hotel bersama-sama dengan pembesar-pembesar NAZA TTDI kemudian barulah naik bas dan bertolak ke destinasi lawatan seterusnya.
Tempat tujuan kami seterusnya ialah 'Gunung Tangkuban Perahu' iaitu kawah gunung berapi yang masih berasap. Perjalanan ke sana terpaksa mendaki gunung yang agak tinggi jugalah bengkang bengkok macam naik Cameran Hihgland. Sepanjang perjalanan ke gunung tu terasa cuaca amat sejuk dan kami dapat melihat ada kebun-kebun strawbery, dan juga rasbery merah. Terdapat juga gerai-gerai menjual buah avakado dengan banyaknya kerana di Bandung ada ladangnya. Sampainya kami di sebuah perhentian bas, kami di suruh turun untuk menaiki kenderaan lain ke atas puncak gunung. Kenderaan ke puncak gunung tu seperti jeep yang hanya boleh memuatkan seramai enam orang. Setibanya kami ke puncak gunung tu hujan mula turun rintik-rintik dan kemudian bertambah agak lebat lah juga. Kami mula mencari tempat berlindung tapi takdak, kemudian kami tengok ada khidmat sewa payung kat puncak gunung tu, apalagi kami pun takdak jalan lain terpaksa juga menyewa payung dengan harga 10 ribu rupiah satu payung (lebihkurang 3 ringgitlah)

Di puncak gunung tu ada kawah gunung berapi yang amat luas, masih mengeluarkan asapnya. Kami dilarang untuk turun ke bawah kerana kata pemandu pelancung kami, asapnya mengandungi racun yang tidak berbau, tiba-tiba je dah pengsan dan kalau nasib tak baik boleh meninggal!. Bau belerang yang amat kuat menusuk hidung. Setelah selesai mengambil gambar kawah dan bergambar serba sedikit kami pun turun ke tempat bas tadi. Di situ ada ramai penjual yang menjual berbagai benda seperti baju T, pemegang kunci, gelang batu gunung, buah strawbery, rasberi dan bermacam-macam lagi lah. Yang menariknya, buah strawbery dan rasberi kat situ punyalah manisnya macam letak gula, besar-besar pulak tu. Tapi sayang tak boleh bawa balik, nanti kena cek yang bukan-bukan baik jangan cari pasal. Makan je lah kat situ.

Selesai lawatan kami meneruskan destinasi yang kedua iaitu kawasan air panas,kemudian waktu makan tengahari pun tiba. Hujan turun dengan lebatnya mengiringi rombongan kami menuju ke sebuah lagi restoran untuk makan tengahari. Kami dijemput dengan payung oleh pelayan-pelayan restoran itu seorang demi seorang kerana hujan sangat lebat. Selesai makan dan solat jamak lebih kurang jam 3 petang kami terpaksa bertolak ke lapangan terbang untuk berangkat pulang. kebetulan hujan masih lagi lebat, maka jalan pun jem lah macam kat KL juga.
Bimbangnya hati takut tertinggal kapal terbang, tapi nasib masih menyebelahi kami. Kami selamat menaiki kapal terbang dan selamat tiba ke tanah air seperti yang dijadualkan. Tamat..

Sedang berbaris untuk kembali ke tanah air. Bye!

1 comment:

1. Memang seronoknya, saya juga idaman mendapat hari keluarga seperti ini. Selepas membaca blog kak, saya ingat merancang melancong dengan ahli keluarga saya. Keluaraga ini adalah harta benda kita yang tidak dapat dinilai.